maandag 24 oktober 2011

Spreekwoorden 2.0

"Spreekwoorden zijn niet meer van deze tijd", zegt men wel eens. Op zich al een mooi spreekwoord. Er schuilt zeker waarheid in. Ik heb me lang afgevraagd hoe zoiets kan. Verloedering van de taal? Slecht onderwijs? Gebrek aan interesse vanwege de jeugd? Niets van dat alles. De meeste spreekwoorden kloppen gewoon helemaal niet!

Neem nu: "Beter een Goede Buur dan een Verre Vriend". Dat is helemaal niet waar. Een verre vriend kan toch nog altijd beter zijn dan die goede buur? De afstand heeft toch op zich geen invloed op de kwaliteiten van die vriend? Daarom stel ik volgende verbetering voor:
"Beter een Goede Buur dan een Slechte Buur"
of misschien
"Een Goede Buur is Slechter, Beter of Even Goed dan een Verre Vriend".
Dat klopt tenminste altijd.

Gelijkaardig: "Beter Eén Vogel in de Hand dan Tien in de Lucht". Dat ligt er maar net aan of je graag vogels in je handen hebt, of wat voor soort vogel het is. Ik zou bijvoorbeeld niet graag een Keizerspinguïn in mijn hand hebben. Daarentegen, als er Keizerspinguins in de lucht zijn, dan is er ook iets vreemds aan de hand. Het is dan zeer moeilijk te beslissen welk van beide gevallen te verkiezen is. Beter zou zijn:
"Zonder Meer Informatie over het Type Vogel is het Onmogelijk te Bepalen of Eén Vogel in de Hand Beter is dan Tien in de Lucht".

Een andere onwaarheid is de volgende: "Zoals het Klokje Thuis Tikt, Tikt het Nergens". Ten eerste heb ik geen klokken die tikken, want ik vind dat vreselijk irritant. Ten tweede, moest ik toch een tikkende klok hebben, dan was die waarschijnlijk ergens aan de lopende band gefabriceerd en tikte hij exact hetzelfde als honderden andere klokken. Het zou dus moeten worden:
"Als je Thuis een Tikkende Klok Hebt, is de Kans Groot dat er Honderden Andere Klokken zijn die Exact Hetzelfde Tikken".

Sommige spreekwoorden zijn dan weer zeer ongepast tegenwoordig.
"Honger is de Beste Saus". Ik heb dat eens tegen een bedelaar gezegd in de Diestsestraat en die kon daar hoegenaamd niet mee lachen. Na overleg zijn we overeengekomen dat een betere versie zou luiden:
"Voor op Frieten is Puntje-Puntje-Puntje de Beste Saus", waar je dan zelf je favoriete saus mag invullen in de plaats van Puntje-Puntje-Puntje. Een soort interactief spreekwoord. Ik zou mayonaise kiezen, maar dat is voor iedereen een persoonlijk keuze

Andere suggesties zijn steeds welkom.

2 opmerkingen:

  1. "Als de kat van huis is dansen de muizen op tafel" => "Als de kat van huis is danst de muis op tafel tijdens Itchy en Scratchy"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de appel valt niet ver van de boom tenzij er een zeer stevige wind aanwezig is

    BeantwoordenVerwijderen